1. feedback
Hvis man passerer pejsestuen i kantinebygningen, kan man af og til høre at der bliver øvet skalaer eller sunget gode danske sange. Det lyder som operasangere på felttur, men det er faktisk en eller flere ud af den halve snes Risø-medarbejdere der i efteråret tog imod tilbuddet om et internt kursus i stemmetræning. Kompetencekataloget indeholder 20-30 tilbud om efteruddannelseskurser. Jeg har selv overhovedet ikke været flittig gæst på de kurser, men der var nu alligevel et af dem der særligt vakte min interesse, Det non-verbale sprog: „Ønsker du at opnå interesserede lyttere til dine foredrag? Større gennemslagskraft, mindre nervøsitet, tilfredshed med din fuldførte opgave? At blive bedre til at fange og fastholde publikums interesse?
Kurset sætter fokus på stemmens betydning i præsentationer, dine udtryksmuligheder og kropssprog.“ Det lød simpelthen alt for spændende, så jeg meldte mig til, og sammen med otte kolleger troppede jeg op i besøgscenteret en morgen sidst i oktober sidste år. Vi var seks medarbejdere fra SYS den dag, og jeg følte mig meget tryg allerede fra starten af. Vi startede med en præsentationsrunde. ”Du er jo tenor”, konstaterede underviseren spørgende allerede efter de første par sætninger af min introduktion. Jeg vidste ikke om det var godt eller skidt, så jeg valgte bare at smile. Det viste sig senere at være godt at være tenor, så jeg er absolut ikke utilfreds. Til sidst præsenterede underviseren sig. Dorthe Elsebet Larsen, nygift og lyrisk spinto-sopran, med et CV så flot som noget.
Hun forklarede at det vi nu deltog i, egentlig var S3F, nemlig samspillet mellem fysiske, mentale og emotionelle færdigheder, og ville bestå af vejtræknings-, tale- og sangøvelser. Og især det sidste. Udsigten til så megen sang skabte uro i geledderne, og flere overvejede da også deres fortsatte deltagelse. Især fordi de fleste af deltagerne var af den faste overbevisning at synge, det kunne de ikke. Efter denne første formiddag med teori og vejrtrækningsøvelser fik vi hver tildelt to enetimer.
Det er helt fantastisk hvad man kan lære hos Dorthe Elsebet på to timer. Det fik vi alle at se til vores ”masterclass” – en tretimers fællessession hvor vi optrådte for hinanden med vores nypolerede sangtalent. Alle kunne synge, og alle sang godt, selv de der havde været noget tilbageholdende med sangen, endda over for deres egne små børn. Under sessionen fik vi besøg af direktøren der måtte smide både slips og jakke for at deltage i de afsluttende fællesaktiviteter.
Dagen efter fællessessionen fik vi hver en afsluttende enetime, og vi var således klar til – som lovet - at kunne gennemføre planlagte opgaver med ro og overblik. Selv om jeg ikke var uvant med at synge, er der alligevel dukket megen ny indsigt op under kurset. Fx at sangermusklen sidder på ryggen, og at høje toner skabes dybt nede i maven. Hvor vigtigt det er at trække vejret rigtigt, at slappe af i nakken, at fokusere og at holde tungen på plads nede mellem tænderne.
Stærkt inspireret af stemmetræningen fandt SYSserne nogle ligesindede i afdelingen og dannede et julekor. Og senere slog vi os sammen med OPL om at danne det nytårskor I hørte efter direktørens nytårstale. Det skal dog siges at kun tre ud af de ti deltagende sangere havde været på kurset. Resten havde hentet deres erfaring andre steder fra. Vi havde alle lavet meget taktiske besvarelser af vores evalueringsskema og skrevet noget i stil med: ”jeg mangler stadig lidt …” og ”der er et par hængepartier ..”, og sandelig om vi ikke har fået både tre enetimer mere og endnu en masterclass.
Der bliver megen ro og overblik i 2004. Og direktøren er nu med på holdet. Der har været stor tilfredshed med kurset. Dels har det været spændende at opleve hvor hurtigt man kan tilegne en ny eller for nogen bare glemt færdighed. Dels giver netop denne færdighed næsten helt automatisk et bedre humør og dermed også en højere trivsel. Et hurtigt rundspørge på holdet viser at deltagerne nu tager sig bedre tid til at trække vejret når de fremlægger. Det har fået som konsekvens at de nu får flere spørgsmål fra tilhørerne, så i stedet for en (kedelig) monolog bliver fremlæggelsen til en livlig dialog hvilket medfører mere konstruktiv feed-back. Det eneste dårlige ved kurset har været at nu er det meget svært at lade være med at synge.
2. feedback
Kursusforløbet er specielt interessant fordi det fokuserer på det kropslige, dvs. spændinger og afspændinger i overkroppen, der henholdsvis hæmmer og fremmer en klar og tydelig stemme. Normalt arbejder vi jo med hovedet, så det har været vældigt spændende at arbejde med kroppen.
Jeg har lært at tale mere fremme i munden og bruge ryg - og mavemuskler til at støtte stemmen. Jeg kan bruge det fremover i præsentations- og foredragssituationer. Endvidere vil jeg bruge de åndedrætsteknikker vi har lært til at slappe af i stressede situationer samt til at få mere energi.
Dorthe er en vældig dygtig underviser, som virkelig kan se de små detaljer ved ens holdning osv., som betyder noget for ens stemme.
Peter Meibom
Risø National Laboratory
System Analysis Department
3. feedback
” Jeg har bestemt haft stor fornøjelse af din dynamiske undervisning - det er spændende at overskride nogle grænser vedr. det personlige udtryk.
Jeg øver mig ikke så meget som jeg burde (at synge under bruseren om morgenen er ikke min kop te). Men jeg er meget mere opmærksom på betydningen af vejrtrækning og det bruger jeg når jeg underviser. Jeg bemærker at jeg kan bruge stemmen til at udtrykke større selvsikkerhed.”
Iver Jakobsen, Forskningscenter Risø.
PS: Det var en fornøjelse at høre dig ved koncerten i Roskilde Domkirke tidligere på måneden!